torsdag, december 07, 2006

Lunginflammation

Foto: David Nygren
Det var nästan tre veckor sedan jag skrev sist. Det var tre veckor sedan jag insjuknade. Feberfrossan varade i två veckor, aptiten var lika frånvarande som livslust och kreativitet. Längtade efter att dagarna skulle vara över men fruktade de svettiga nätterna. När en man är sjuk...och när han är det första gången på 7 år, då är han ynklig. Veckan efter diagnostiserades jag med lunginflammation, en kompis blev förundrad över att det fortfarande fanns, jag började undra om det kanske var TBC jag hade. Då kom i alla fall tanken på mat tillbaka, när man tar penicillin får man inte äta en timme innan man tar det (två tabletter, tre gånger om dagen) och inte två timmar efter. Då är man i alla fall tvungen att strukturera upp sina matvanor, det är bättre än att inte äta alls. Jag lagade mat åt ett trevligt sällskap för två veckor sedan, en smaklös morotssoppa som påminnde mig om barnmat. Jag försökte piffa upp den med vad som kändes som en skottkärra ingefära och en spansk lund med apelsinträd men den vägrade.



Till det gjorde jag en rolig grej i alla fall, jag köpte Coops Apelsinmarmelad á 11 kronor burken, den innehåller lätträknade bitar apelsin och har en mycket lätt citruston. Jag mixade den med en röd chilipeppar och det som måste vara det minst prisvärda man kan finna i en större matkedjas sortiment i Sverige, en kruka basilika á 17, 90. Man utvinner ca. 17 blad basilika på en planta och det gör att basilika bladen kostar mer än en krona styck. Den livliga marmeladen var grym på bake up brödet till soppan och det var den som fick mest beröm. Det är kul att experimentera med halvfabrikat då det går sjukt snabbt och är väldigt förlåtet.

På Möllevångstorget i Malmö köper man på lördagsförmiddagar en ICA- kasse med basilika för 15 kronor och den bunten man får mäter nog ett halv kilo på vågen. Det tar 4 timmar att rensa och du har basilika för en halv årstid. I vår skall jag sluta jobba lördagar och då kan jag sluta förgrymma mig över Coops, Hemköps och Icas örtplantskolor and start diggin in the crates of herbs.

När man är sjuk så slutar man komma ihåg hur det kändes att vara frisk, man kan inte komma ihåg senaste man inte hostade eller när man kunde gå i en trappa utan att behöva vila etc. Men viner man druckit, Bresaola och lussekatter man ätit är lika färska i minnet som det var när man åtnjöt det. För tre veckor sedan, dagen innan mina första känningar av sjukdom, satt jag med två vänner på Soir Rasoir drack en fantastisk Whiskey Sour, en underbar Gin & Tonic (på Hendricks Gin) och en sjuk Mint Julep, jag hade en fantastisk fylla och dricksade bartendern till den gräns att han vinkade åt mig när jag gick därifrån. Det var senast jag njöt av livet.

Etiketter:

4 Kommentarer:

Blogger Unknown sade...

ååå! du måste bli frisk snart. stackars stackars.

2:58 em  
Blogger Unknown sade...

Tack för ditt stöd! Börjar se bättringens stig vid horisonten. Har du inget tips på vad man kan laga så här utan inspiration inför en helg?

3:03 em  
Anonymous Anonym sade...

Det är verkligen syyyynd om dig...
gör en god chiligryta med lite mörk choklad i..och mycket spiskummin.
Puss från mutti

4:01 em  
Anonymous Anonym sade...

åh, stackare. jag kom nyss hem från läkarvårdscentralen, med ett hål i armen och gnälligare än någonsin. hade fått lunginflammation, så jag kom hem och tyckte jättesynd om mig själv. självömkandes så började jag googla på "lunginflammation" och kom till denna blogg. nu ska jag knapra piller och äta god mat(som jag inte ens upplever som gott i denna förfärliga livsfasen). take care!

5:34 em  

Skicka en kommentar

<< Home