måndag, augusti 21, 2006

Ny diskussion om vin

När vi drog igång Bonne Guerre hade jag aldrig reflekterat över mat- och vinjournalistik, bloggens syfte var främst att få skriva av sig, att hävda sina pretentioner och att få ytterligare en god anledning till att dricka mer vin. Men det tog inte lång tid innan ambitionerna med texterna var ett syfte i sig, att få ta asfaltera sina tankegångar, att anstränga sig lite hårdare.

Innan Bonne Guerre brukade jag vara ganska fåordig vid insupandet av röda viner och nu kan jag inte sluta lukta på ett vin kanske för att jag gjort vinupplevelsen mer till en verbal och kommunikativ upplevelse men framförallt för att jag gjort det till en aktivitet. Jag älskar att hitta en gemensam doft, att sitta och filosofera och tillsammans hitta fram till mandelmassa istället för pinjenöt etc. Jag dricker vin mer andaktsfullt, jag har slutat att se på vin som ett berusningsmedel och betraktar det nu som kultur.


Jag tycker att vinets mening är andakten, tillfället du dricker det, vad du än gör så blir vinet handlingen, samtalsämnet och den gemensamma upplevelsen. Vinet går att jämföra med att titta på film eller att spela maxiyatzi. En social, kulturell aktivitet. Därför är vinjournalistiken för mig njutbar läsning, jag tycker inte att en smakupplevelse är totalt subjektiv, alla har olika referenser. Om en person tycker att vinet smakar för mycket blåbär så kan jag bli attraherad av det därför att jag finner viner som påminner om blåbärssaft vara mycket intressanta.

Den vinkritikern jag litar mest på är min far som brukar kunna sammanfatta en vinprovning med att han hittade "ett jävligt gott vin, det var määäktigt". Det köper jag direkt därför att jag känner hans referensramar.

Kronstam på DN litar jag på därför att han skriver extremt "objektivt" och då kan jag själv leta bland hans recensioner efter mina fynd.

Jag kan även roas av Stockholm Crus recensioner men köper aldrig ett vin efter deras råd. Det är intressant och nyskapande men knappast originellt med fylleperspektivet men jag dricker inte vin för att bli full.

Etiketter:

1 Kommentarer:

Anonymous Anonym sade...

För vintips och viss inspiration till vinbloggande.

Se ifall ni har någon gemensam smaknämnare.

http://vinare.blogspot.com/

12:23 fm  

Skicka en kommentar

<< Home