torsdag, november 09, 2006

Limestekt Fänkål& Tomatquinoa m. Panerad Fetaost

I söndags kom min pappa ner till Malmö ifrån Linköping och jag ägnade dagen åt att komma på något att laga. I somras tittade jag upp hos Johanna och Jonas som stod och stekte fetaost som de hade vänt i vetemjöl, den fick en gulfrasig stekyta som såg retligt aptitlig ut. Fetaost är en ganska överskattad ost i sig, folk bygger måltider på den medans jag tycker att den passar bra som tillbehör om man gjort en måltid fattig på smaker. Den dödar all kryddning, vad du än lagat innan så förvandlas det till en måltid baserad på mjölksyra ifrån Grekland. Fetaost är lite som Peter Harrysson, pressar in sig själv i centrum och tränger ut alla publikdragande gäster.

Jag har skrivit en hemtenta i Grafisk Design om Saltå Kvarns förpackningar:
Quinoa är ett vete som suger upp väldigt mycket smak, antingen kryddas det hårt eller så utnyttjar man dess rundhet och serverar med något dominant; fetaost, koriander eller vitlök.
Jag stekte upp 2 fänkål med vitlök, olivolja, limecest och rikligt med limesaft tills det var mjukt med lite krispighet kvar. För att slippa den vattnighet som tomater i sallad och framförallt i vetesallad medför så kokte jag tomaterna, skalade dom och skar ur det. ur en kulinarisk synvinkel, meningslösa kärnhuset.

Koka upp quinoa, vänd i lite olivolja och curry madras och låt det svalna, vänd fetaost skivor, ca. 3 stycken per person i mjöl, salt och peppar och stek på medelhög värme tills allt i pannan är gyllene. Bland före servering de ljumma grönsakerna med quinoan, servera på ett par salladsblad (eller på en salladsbädd som det hette -96) och lägg fetosten överst. Jag pepprade hårt, min far saltade hårt och Mina hällde över balsamvinäger.

Passar utmärkt med ett tungt rött vin till, min far hade med sig ett Cline Zinfandel 2004 som jag har testat förut, nu har vinet fått ytterligare ett år på flaska och nu börjar det bli moget tycker jag. Illamående känslan jag fick första gången av dess omogenhet har övergått till en lagom komplex strävhet som blev en perfekt kontrast till limen och fetaosten. Vinet var fruktigt men hade en klassisk lakritston som nästan blev lite för perfekt med lakritshinten i fänkålen.

Tack pappa för vinet och J&J för inspirationen!

Etiketter:

4 Kommentarer:

Anonymous Anonym sade...

Vad kom du fran till med hemtentan? Ingen större skilland på den marimekko(symboliskt, alltså) inte sant?

3:57 em  
Blogger felnik sade...

Quinoa är inget vete..

Det är för det första inget sädesslag, och det innehåller inget gluten.

Däremot, en väldigt bra ersättare till vete och andra glutenprodukter, dessutom är det gott och otroligt enkelt att bereda.

;)

mozbz

12:53 fm  
Blogger Kinna Jonsson sade...

Aha, en likasinnad matälskande Linköpingsbo. Kanske du som lagar något med fänkål ska vara med i cyberkocken i helgen. Om du inte hört talas om den ligger info på min sida. =)

1:44 em  
Anonymous Anonym sade...

PÅ GLorias i LUnd serverar de en underbar panerad fetaost med god sallad och tre goda såser.

Annars har du ju glömt New York på dina resor - vi var nyss där och kan rekommendera flera bra restauranger - bland annat koreanska Hangawi, bara veganmat och otroligt häftigt traditionellt inredd - en upplevelse i sig!

/Linnea

www.thewhitecarnation.blogg.se

7:35 em  

Skicka en kommentar

<< Home