torsdag, augusti 16, 2007

Mellan länder

Jag luktar läderinbundna böcker, wellpapp, malkulor, torr blomjord, fönsterputs och vallmofrö. Barometerns känsliga pil kämpar mot botten och luften är kvalmig. Doften av flytt har svårt fly, jag har packat ner allt jag inte förmått att slänga och det kommer att dröja år innan det pryder bord och fyller besticklådor igen. En resväska med kläder kommer att vara min ark tills Englands vårregn sköljer bort fast mark.

Studerar kungadömet ingående, W. G. Sebalds The Rings of Saturn , AA Gills Angry Island och Enid Blytons Vi fem på äventyr ligger på flyttlådan bredvid sängen. Läser tvåhundra bostadsannonser och studerar stadsdelskartor och lokaltrafik till leda, Brixton, Hackney, Elephant & Castle. Min framtid är ett mörker med svala vindar, jag ser små eldar glöda som fasta punkter på den engelska heden. Skolan lyser, jobb värmer men intet tak att finna över huvud.

För att tända ett par ledljus i den snaraste framtiden som jag har kvar i Sverige bokar jag bord för lunch på Noma, tänker på den stundande resan ner genom Frankrike med pappa och flykter ut med Mina.

Måste unna mig något ikväll, en flaska Sancerre. Sen Jonas klubb och My love is wicked.

Etiketter:

1 Kommentarer:

Anonymous Anonym sade...

jag tänkte på det här med att vinkla det till att bonne guerre tar en helt ny riktning från och med att du nu snart lämnar den skånska myllan för den brittiska matkulturen, och att detta inlägg då får stå som en sista markör innan det stundande paradigmskiftet. glömde nämligen nämna det tidigare, om än jag inte vet om det på något sätt gör dig lyckligare.

7:03 em  

Skicka en kommentar

<< Home