måndag, mars 05, 2007

Andra chansen

Dyr helg. Var på ett extremt spenderarhumör. Hade intalat mig själv under veckan att jag levde sparsamt och att jag hade bra koll på min ekonomi. Det började som sagt i torsdags med ett lite dyrare vin för att riktigt kicka igång helgkänslan. På fredagen fortsatte det när jag köpte lunch på Kronströms smörrebröd som ligger vägg i vägg med mitt jobb. Den lågmälda dansken envisas medd att inte ge mig rabatt men ibland får jag ge efter och hänge ge mig åt rostbiff, rågbröd och currysill.

Jag och Gustaf begav oss efter jobbet till Svea Bar & Bistro för att ge dom en andra chans. Drack riktigt god öl; Dugge, ett Göteborgskt öl som var exklusivt för Svea och käkade gubbröra på kavring. So far so good, satt och diskuterade med min medsupare om att jag var för hård i min kritik förra gången och vilket gott öl de hade. Inspirerad bestämde jag mig för att dricka ett Belgiskt, trappistöl. Servitören rekommenderade ett Rochefort. Ett helt klart godkänt öl. När jag frågade om han druckit ett annat trappistöl som heter Duchesse de Bourgogne får jag svaret, att "Bourgogne ligger i Frankrike så det kan inte vara ett trappistöl..." Oförlåtligt drygt, det som gör det ännu drygare är öppningen han ger till mothugg. Han serverar ett öl som också har ett franskt namn? Vet han att franskan är ett officiellt språk i Belgien? Kan han inte sin historia om de ölbryggande munkarna ska han inte försöka lära ut den på bekostnad av kundernas respekt.

Sen händer klassikern på Svea, en sammanlagd 40 minuters väntan på att få betala. Efter 20 minuter med tomma glas frågar jag om vi kan få betala. Efter fem minuter kommer ölexperten och ursäktar sig och tar mitt kort. Efter ytterligare 15 minuter, när jag ser honom strosa omkring i lokalen ber jag smått aggressivt en något mer uppmärksam person i baren, om att få tillbaka mitt kort. Det får jag så äntligen, men de bjuder inte på något. Går därifrån, ännu argare än förra gången. Shame on me yada yada.

Lördagen startas med nubbe och Borstj hos Nike och Philip, ett par flaskor vin och en fantastisk trevlig lunch senare hamnar vi på premiärvisningen av Fur på Spegeln. De bjuder också på vin. Fyllan är underbar, filmen är fruktansvärd.

Kvällen fortsätter vi på Café le fil du Rasoir som är betydligt lugnare än kvällen innan. jag äter Moules Frites, en god anledning till att flytta till Frankrike och dricker en Old Fashioned och en champagnedrink. Bon merdre vad gott det var.

Alfred - Svea Bar & Bistro 0-2
Alfred - Rasoir 3-0

Etiketter:

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home