torsdag, december 14, 2006

Svea Bar & Bistro, Malmö

Onsdagskvällen inleddes med ett besök på Sarah Szes installation på Malmö Konsthall , en aptitretare i kreativitet och skapandelust som snabbt trängde ut tomhetskänslan efter en dags monotont arbete. Uställningen som får en att undra vad man själv skulle hitta på om man blev instängd en helg på sin arbetsplats, får en att vilja gå och se Michel Gondrys Science of Sleep hellre än att passa en bordsreservation men hungern var påtaglig och bio är dyrare än rimmad oxbringa.


Efter hyllningar av Mattias Kroon som lovar perfekt tillagad mat och Bong som i ingressen av sin recension deklarerar: "Detta ska sägas, först som sist – maken till service kommer vi förmodligen att få leta länge efter i Svea Rikes avlånga land!". Med förväntningar om fantastisk mat och ännu bättre service gick vi under en Malmöhimmel som hade öppnat sig mot Gamla Väster och Svea Bar & Bistro. Vi blir väl bemötta innanför dörrarna till den rymliga lokalen och visade till ett bord, dagens stress försvann med den första klunken öl och jag slog upp menyn. Jag läskades av det mesta, det såg välkomponerat och enkelt ut, sansade beskrivningar av rätterna och man fick en ärlig chans att välja rätt. Menyn var nästan avkopplande i det enkla språket som saknade inslag av romantiska språk och ornamenterade omskrivningar av lök men sen föll det platt, med små underfundiga citat längst ner på sidorna om dryckesvanor och kokkonst fördes tankarna mot toalettlektyr och korsstygnsbroderier.

Sen hände inget mer, vi läste menyn ett par gånger, jag besämde mig för Hjortstek med Madeirasky och Selleripuré med rostade Hasselnötter och Mina valde två förrätter. Vi gick igenom vinlistan, läste deras julmeny, läste vinlistan, kungjorde för varandra att: "Nu skall det bli gott med mat" ett par gånger och sneglade mot servitören nästan oavbrutet. Vi såg sällskapet till höger om oss gå och hämta menyer själva och det blev nästan en parodi. En scen med en vansinnig Adam Sandler hann utspelas med olika slut i mitt huvud innan en annan servitör uppfattade att vi måste nog ha suttit där vääääldigt länge för att vara så bistra i våra anleten. Han gjorde rätt när han låtsades som ingenting och undrade om vi var redo att beställa.

När man går ut och äter så betalar man inte bara för kockens tjänster, utan också för servitörens och sommelierns. Jag tycker alltid det är spännande att kolla igenom viner, fundera men sen att låta sommeliern göra sitt jobb och rekommendera ett. Min hjort skulle serveras med en tung Madeirasky och jag funderade nästan på öl då jag misstänkte att ett vin lätt skulle kunna manövreras ut. Sommeliern tipsade mig tvärsäkert om ett Merlot, jag ifrågasatte instinktivt men han stod på sig, ett Meerlust från Sydafrika. Vinet luktade Cabbe med inslag av Shiraz, Merlot tonerna gick knappt att finna förutom att det karaktäristiska att vinet luktade väldigt milt. En otrolig fatkaraktär, ekollon som legat och småruttnat tillsammans med övermogna björnbär och hjortron. Vinet var fantastiskt, det kompletterade mitt kött till den grad att jag glömde bort att det var första gången jag åt en stek på 6 år efter vegetarianskap.



Vi diskuterade under middagen varför vi fick så dålig service, varför vi kände oss nonchalerade. I och med alla spridda hyllningar av bistron så tog vi det personligt. Vi började undra om restaruangen har en tydlig profilering av sina gäster som dikterar deras prioriteringar. I så fall blir jag ledsen, jag jobbar hårt och mycket på ett relativt ostimulerande jobb för att kunna unna mig deras mat, jag vill inte få sämre service med min flickvän än om jag hade suttit där med min kavajklädde pappa. Det var vi och 4 andra sällskap i restaurangen, 3 servitörer. Inte kan de haft så mycket att göra?

Bong kan inte ha varit på många restauranger, var kommer detta hämningslösa hyllande ifrån? De hävdar att det inte går hitta bättre service i Sverige, har de någonsin ätit på en enstjärning krog där du får sparken om ett sällskap blir otåligt på din bekostnad, vad har de för referenser?

Mattias Kroon fick i alla fall rätt, fantastisk mat, perfekt tillagad, köttets vävnad var märkbart i konsistensen. Köttets mörhet fick mig att blunda för att dämpa överflödiga visuella intryck, kockarnas precision och tajming vid stekningen får mig att glömma allt, det ska Svea Bar & Bistro vara glada för.

Etiketter:

1 Kommentarer:

Anonymous Anonym sade...

Tråkigt att ni upplevde det som att servisen nonchalerade er, det är inte på det viset som vi vill att gäster skall känna sig, vilka faktorer som ligger bakom kan jag bara spekulera i, men jag kan försäkra er om att vi inte gör skillnad på gäster och om ni väljer att pröva oss igen så skall det inte upprepas.

Välmött Johan. Krögare

6:38 em  

Skicka en kommentar

<< Home