fredag, januari 05, 2007

Njutbar, Malmö

Fick reda på av en kund idag att det var trettondagsafton och att jag minsann stängde tidigare idag. Likt insikten om en stundande skolavslutning fick jag spring i benen och började ivrigt planera vad jag skulle göra av min dag. Slängde på mig min rock och låste efter mig, ute på gatan luktade det friskt, dagsljuset bländade mina ovana ögon och människors stress förbryllade mig.

Sen stannade det, vad gör man nu? När man är ledig? Går hem och städar, åker och storhandlar på Ica Maxi? Har inte haft en ledig dag för mig själv sen i somras. Först gick jag till Systemet, gick vant till de röda vinerna men synen av en sliten storhandlare fick mig att ifrågasätta om det verkligen var alkohol jag ville dricka ikväll. Jo det vill jag, men jag vill inte bli onykter, men hur hejdar jag mig efter en halv flaska? Jag köper öl. 4 flaskor Nils- Oscar Indian Ale senare står jag ute på gatan, tyngden i min hand känns ovan. Vad gör jag nu. Jag börjar gå nästan planlöst, mitt ekolod har hittat Njutbar på Stora Nygatan.

Första gången jag var på Njutbar var i våras med min mamma, stället ligger precis vid Issue och det var så vi hittade hit. Vi åt då en grym couscous och drack starkt kaffe, handlade italienska ostar och kallpressade årgångsolivoljor. Det jag kommer ihåg starkast är kolan med havssalt.


De två killarna som har det ambitiösa vattenhålet känner igen mig när jag kommer igen i slutet av juli med Benedetto och Sara. Samma upplevelse fast då blandades besöket med berättelser om förra gången jag var här. Vi gick därifrån med en fantastisk bit parmesan och mer kola.

Nu har jag precis ätit en macka på vitt bröd, nybakat, med Parmaskinka, provolone och parmesankräm. Doften från alla espressokoppar runtom på borden stiger likt prärieeldar för att bilda ett aromatisk moln över mitt huvud. Eftersmaken av den salta, bladguldstunna skinkan och den peppriga osten säger åt mig att vänta. Deras ostdisk är fantastisk, de har tallegios som knäcker allt. Killarna pratar så varmt om sina ostar att man oundvikligen köper 3 hektokilo extra.

Det här skall jag göra alla mina lediga eftermiddagar. Deras omsorgsfullhet gör detta till Malmös bästa.

Etiketter:

4 Kommentarer:

Anonymous Anonym sade...

Hej
Kikade in, kollade runt och det här var ju kul...
Återkommer

11:12 fm  
Blogger Unknown sade...

Välkommen åter!

6:16 em  
Anonymous Anonym sade...

Vilken affär jobbar du på? Jag är nyfiken! Trevlig läsning för övrigt!

2:09 fm  
Anonymous Anonym sade...

Asså chit vilken skön snubbe du e!!! Har läst att Kroon skrivet om dig flera gånger men inte tatt mej tid att gå in på din sida innan. Men så nu när det står om dig i alla gratistidningar så tänkta ja att ja måste kolla in...o ja jävlar va ja njuter! Du skriver ju grymt underhållande! Faan va roligt det hade vart att dricka vin me dig! Har själv bott i Paris ett år och älskar rödvin-hehe.
Kram johanna

2:54 em  

Skicka en kommentar

<< Home