måndag, januari 15, 2007

Amuse Bouche

Senaste veckan har jag varit helt upptagen av att fundera ut den perfekta graniten (en enklare form av sorbet). Man fryser in en vätska och serverar den sedan i små, små portioner. Den görs bäst med sprit då den blir slätare och inte påminner en om att man måste frosta av frysen. Sista idén innehåller granatäppeljuice, gin och mynta?
Man kan använda den som en så kallad amuse bouche, någonting man serverar mellan förrätt och huvudrätt som smakneutraliserare.

Ordagrant är en amuse bouche en smakretare men den fungerar också som en smakrensare eller smakletare. En eller ett par amuse bouche är en självklarhet om man beställer färdiga menyer och inte plockar ut huvudrätt och dessert på finare restauranger. För ett par år sedan så
åt jag en sjurätters middag i Åre, mellan rätterna fick vi in snapsglas med teskedsportioner av något så himmelskt gott att man helst bara ville sitta och doppa tungan i det. Det är inte någon pretentiös anledning att klämma in ännu mer av sitt Skåne-möter-Bretagne-och-Seoul-kök utan praktiskt. Har man lagt ner ett par månader på att experimentera fram de perfekta balanserna mellan ingredienserna i en meny så vill man ju inte förstöra bergtungan genom att ha kvar en tung eftersmak av lammet som serverades innan.

En amuse bouche, jag är så betagen i uttrycket. Hade jag inte funnit ett annat franskt uttryck innan; Bonne Guerre, så hade bloggen hetat Amuse Bouche. Det är som hånglen mellan förhållandena, 8:an på högstadiet, after worken på fredagen, du minns dom som små, små parenteser i livet. De där helt underbara, kravlösa ögonblicken på transportsträckorna.

På onsdag ser jag fram emot ett sådant, det blir ett besök på Bloom här i Malmö med mamma. Förhoppningarna är höga och förhoppningsvis så får jag inspiration till en lite mer andefull granite.

---

Fifth floor Italy

7 Kommentarer:

Anonymous Anonym sade...

"...du minns dom som små, små parenteser i livet. De där helt underbara, kravlösa ögonblicken på transportsträckorna."

Helt klockrent sagt.. så fantastiska dessa parenteser kan va... å de kan smaka alldeles underbart .. hahah

11:10 em  
Anonymous Anonym sade...

länge sen jag åt riktigt gott...ser fram emot Bloom i morgon. puss // mutti

4:30 em  
Blogger Unknown sade...

Ok, det här var lite läskigt, hoppas ingen har hunnit se det.
http://www.ragazze.se/2007/01/02/granite-pa-appelvodka/

11:35 fm  
Anonymous Anonym sade...

Amuse bouche kan också översättas mununderhållare eller mununderhållning tror jag :)

11:32 em  
Blogger H sade...

gin och tonic granite är aldrig fel det heller!

7:57 em  
Anonymous Anonym sade...

hej! jag läste ditt inlägg om att du ätit 7 rätters i åre, eftersom jag kommer där ifrån undrar jag villken restaruang du var på?

1:03 em  
Blogger linlasj sade...

Tyckte mycket om också meningen om parenteserna, tänk om det är så att de är meningen med livet.

Parenteserna.

Lite John Lennonskt är det allt. "Life is what happens to you when you are busy making other plans".

10:58 fm  

Skicka en kommentar

<< Home