torsdag, juni 08, 2006

Råvaror

Varje dag på mitt jobb, med P3 som enda alternativ till underhållning så provoceras jag av Annika Lantz tills knogarna blir vita. Hon är så förutsägbart egocentrerad, programidén är att man skall utsätta människor för Annika Lantz. Hon är inte en journalist, hon intervjuar inte människorna som är där utan hon berättar för dom om sin relation till dom. Hon låter sitt barn skriva frågor för att det är "charmigt" men det mest skrämmande är att hennes egna frågor är de mest infantila. Det är frågor som "Vad är musik för dig?", "Är det jobbigt att vara kändis?", "Kommer du ihåg när jag spillde ut en drink över dig på Lejonkungen 3 premiären?".

Läser man any given mattidning när de intervjuar kockar så är det precis samma journalistik. Journalisterna "utsätter" kockarna för sig själva, med en "lilla jag i köket", och frågar dom saker som: "Tycker du det är roligt att laga mat?" och "Lagar du helst till dig själv eller andra?" och blir sedan i artikeln förvånade över hur mycket gemensamt de har med Lallerstedt eller Niklas. Tina, Nigella och Oliver har bidragit med en dumförklaring av kockar, "matlagning skall vara kuuul och enkelt!!"
Sen är det en annan sak att kockar har en tendens i intervjuer att svara lika engagerat och eftertänksamt som Henrik Larsson och Mats Sundin. "Vad är det viktigaste i köket?", "Vad är det bästa du vet, vad kan du inte leva utan, vad är din hemliget, vad gör din restaurang speciell" and so on, svaret blir alltid: "Råvaror."

Här är mitt reportage om råvaror, jag låter dom tala för sig själva.



Etiketter: ,

3 Kommentarer:

Anonymous Anonym sade...

att utsätta kändisar för annika lantz kan väl aldrig vara en dålig programmide? framförallt inte då hon faktiskt inte är helt uptight utan sådär charmstörig som bara 60-70talistkvinnor kan vara. hon är en perfekt taktik i kampen om lyssnarna, ett perfekt koncentrat av populistisk personlighetsjournalistik: förmodligen det som kommer rädda henne från att försvinna i ointressant brus, brus tills man hittar en annan kanal. hon är som expedidition robinsson. phaaat.

(eller, helt enkelt: high chaparall-kuken-killarna borde få sparken först)

2:49 em  
Blogger Unknown sade...

annika lantz är fruktansvärt rolig, det är ju det som är poängen med programmet! word emily. hatar grabb-tv. älskar tant-radio.

11:51 em  
Blogger oney sade...

Jag tycker Tina och nakna kocken är helt underbara.
Precis som Ernst Kirchsteiger.
Jag kan endast hålla med dig så långt som till att säga att Lantz var bättre i morgonpasset för ett par år sen.

2:30 em  

Skicka en kommentar

<< Home