fredag, juni 02, 2006

Bonne Guerre Gear: Orrefors Difference


Nu har de kommit, mina sex vinglas. Difference Primeur som min morsas polare och gamla kollege Erika Lagerbielke gjort för Orrefors. Även om företaget har sett sina dagar som självklart exempel för bra skandinavisk design så är de tveklöst den bästa källan för bra vinglas. Lagerbielke tog fram de här glasen tillsammans med DN:s eminente vinkritiker Bengt- Göran Kronstam för att skapa den perfekta vinkupan. Primeur som jag köpt är för unga rödviner, vilket jag antar kommer vara det min icke-existerande vinkällare kommer fyllas av de närmsta åren.

Man får en otrolig snurr på vinet, det är som att titta in i en tvättmaskin och man lär frigöra fler behagliga dofter än en tax-freeshops parfymavdelning. Med hela näsan nere i glaset bildas nästan ett vakum och man är lite rädd för att mer stornästa vänner skall fastna. Jag Har fått slag på fingrarna under min uppväxt när jag fettat ner kupan med mina fingrar och tillrättavisats med att foten är till för att hållas i, inte för att pryda. Antar att man drastiskt kan göra det till en klassfråga men jag anser att kletiga kupor inte gör sig i stearinljussken.

På Orrefors hemsida kan man läsa att glaset framhäver unga viners vinösa profil, vad menas med det? Kan någon som vet lämna en kommentar?


Etiketter:

4 Kommentarer:

Blogger b.m janson sade...

Vinös rimmar på pompös, mer säger jag inte

5:48 em  
Anonymous Anonym sade...

Vinös, pompös, ambitiös? =)
Love J

12:11 fm  
Blogger André sade...

Jag skulle gissa på att dom menar att vinet har en full eller mycket smak. Koncentrerad. Med tanke på att till exempel ambition betyder "stark önskan " och amibtiös betyder "full av ambition" så antar jag att vin och vinös har en liknande språklig relation.
Underhållande och intressant läsning btw.

3:17 fm  
Blogger André sade...

Föresten, hur fixade ni en räknare till er blogg? En sådan vill jag också ha!

3:18 fm  

Skicka en kommentar

<< Home