måndag, april 17, 2006

Brooklyn Brewery

Inspirerad av Gottfrieds senaste inlägg om öl, mätt på rödvin efter ett riktigt bra krig till helg som kommer att vara grund till flera framtida inlägg så tänkte jag skriva om ett öl jag drack i Köpenhamn. Var på påskafton på andra sidan sundet med till Skåne rest familj för att fira min och min systers bemärkelsedagar som inträffar nu under april. Bokade för ett par veckor sedan bord på Les Trois Cochons och såg fram emot att få dricka ett par goda glas vin med min far som mentor och medsupare och det blev ungefär så. Hann dock dricka en god öl innan.

Brooklyn Brewery kom jag först i kontakt med vid ett besök hos min mor i min hemstad i höstas. Systemet har tagit in deras lager som är att rekommendera men som inte lämnar något bestående intryck, en trevlig bekantskap men man söker efter något mognare, något mer originellt som kan fresta båda smaken och intellektet. Brooklyn Pennant's Ale '55 svarade direkt med sin silver/blåa etikett på min precisa kontaktannons. Ölet är ljusbrunt, har en fin krona med en fluffighet i stil med sockervadd som blir till vacker mustasch på min överläpp. Det frestar ögat, det svalkar mitt sinne innan det nått min strupe. Jag får förnimmelser från min barndom, jag inbillar mig att det var så här som kallsuparna i de småländska insjöarna måste smakat; rostigt, grumligt, friskt och strävt. Jag ser näckrosor på ytan men slår snabbt undan tanken för att lämna plats åt fläderblom. Humlesmaken är så intensiv och genomträngande att det mer går åt fläderblomssaft än åt beska. Eftersmaken är lång, bitter men ändå söt. Skjuter över glaset åt min mor som håller med om att det är ett fantastiskt gott öl. Det är henne jag har att tacka för mitt intresse för intensivt smakrikt öl som smakar mer än kolsyra och malt.

Brooklyn Pennant's Ale vet jag inte var man kan få tag på i Sverige men Brooklyn Lager finns på Systemet.

Etiketter:

2 Kommentarer:

Blogger Unknown sade...

Den som först hittar Kentreferensen i texten vinner en flaska!

4:29 em  
Anonymous Anonym sade...

Minas flaska är den finaste jag sett på länge,mer illustrationer av denna duktiga kvinna.

3:19 em  

Skicka en kommentar

<< Home