tisdag, april 18, 2006

Svartrot och Palsternackssoppa m. Torsk&Kapris


Uppskattade regn idag för första gången på sex månader bara för att det kom efter ett underbart solsken. Solen inspirerade mig till nytänkande och regnet inspirerade mig till att gå in och laga mat. Bestämde tillsammans med min sambo Jonas att vi skulle handla indegrienser till fisksoppa. Gjorde snabbt en inköpslista:

Torskfilé
Persilja
Citron
Bladspenat
Svartrötter
Palsternacka
Kapris
Smör
Vitt vin

Började med att hacka vitlök och charlottenlök med min nya kniv, det gick fruktansvärt lätt. Märkte att jag måste träna på min precision i hackandet då denna kniven är tyngre än det mesta jag hackat med förut, mer handled och mindre axel. Stavade ett halvt kilo svartrötter och ett halvt kilo palsternacka och frästa i rikligt med olivolja. Tillsatte fryst bladspenat, 2 fiskbuljongtärningar 3 dl vitt vin och 1 liter vatten. Lät det koka upp, då smällde jag över en halv burk kapris, lite av spadet och 10 varv svartpeppar. Lät det småkoka medans jag läste bloggar, såg Champions League och pratade i telefon. När jag nästan glömt bort koket hettade jag upp en ordentlig klick smör en tesked rapsolja och ett knippe persilja och väntade tills det fått fart innan jag la i torskfiléerna, pepprade och saltade hårt. Tog ett par slevar soppa och la i djupa tallrikar, lade fisken över och en kvist persilja som garnityr. Det kändes väldigt husmanskost men kaprisen gjorde sitt för att skapa något nytt. När jag frågade Jonas vad han tyckte svarade han: "jävligt gott, jävligt eget faktiskt."

Saknade pepprighet i soppan och en tydlig kontrast till den salta kaprisen och buljongen, fick heller inte någon ordentlig rundhet i smaken. Skall testa med ett torrare vin och grönpepparkorn nästa gång. Tanken slår mig snabbare än tangenterna att kryddpeppar borde vara grund till min nästa fisksoppa. Ändå ett lyckat krig. En lyckad dag.

Etiketter:

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home