onsdag, mars 07, 2007

28 år

Jag sade efter att jag varit på Island och dykt i en kontinentspricka, i 2 gradigt vatten med torrdräkt att det var min första religiösa upplevelse. Jag hade nog aldrig kunnat tro att jag skulle få chansen att få uppleva min andra redan en månad senare. I slutet av den här veckan är jag rädd för att jag kommer att säga: "Nej, jag har slutat med rödvin..."

Robert har köpt en flaska
Côte-Rôtie La Landonne från 1979, ett vin i världsklass. Jag kommer förmodligen aldrig dricka ett lika bra vin igen. Jag kommer aldrig ha råd att köpa en flaska igen och jag kommer nog inte kunna dricka annat rödvin efter detta. Robert "Le Pin" Lux skall övertyga mig om att dyrt är bäst. I beskrivningar jag funnit av vinet nämns rökt kött.

Tasting notes to come.


Etiketter:

10 Kommentarer:

Anonymous Anonym sade...

den kan vara precis hur trevlig som helst! lite lätt kyld till salami, that's it tror jag. kan nog vara en hel del svamptoner och anis, men har så pass många år på nacken att den ska drickas på under en halvtimme från öppning innan den oxiderar helt. lucky you.

4:42 em  
Anonymous Anonym sade...

intressant att blogger är grammatiskt oriktig och, i fall där en kommentar till given post finns, väljer att skriva >>1 kommentarer<<.

7:40 fm  
Blogger Unknown sade...

Sid: Tack som för tipsen! Var har du varit under tiden jag skrivit den här bloggen?

Jag är nog mer sugen på lufttorkad skinka med mindre sälta än salamin.

Ph: Kasta inte sten i... :P

3:31 em  
Anonymous Anonym sade...

druckit vin idag tillsammans med dominique lafon. hans meursault är oefterhärmlig. är en mycket trevlig garcon dessutom. även en tokaji från '93 som imponerade mer än jag väntat, apelsin och saffran i elegantaste harmoni.
på onsdag kommer guide rouge, main cities europe. noma, som höll i dagens sinnessjuka lilla provning, kommer då få sin andra stjärna. tror jag. tralala.

11:38 em  
Blogger Unknown sade...

Fy fan. Kommentarerna är intressantare än bloggen, ett vanligt fenomen. Imorgon skall jag skriva om provningen vi hade i fredags, La Landonne mötte upp till förväntningarna.

Jag har ännu att börja resa över bron för att äta, men funderar över var jag ska boka mitt först bord, tips på prisvärt med bra viner? Bacchus, Auberge?

1:49 fm  
Anonymous Anonym sade...

de söta tjejerna på bacchus röker bakom disken och korkar upp viner att döda för. fråga efter stephane så får du kanske köpa några som take away. alltså viner. maten är enkel, på gränsen till brutal. så börja kvällen på cofoco snett över gatan och avsluta med revolutionssnack på bacchus. undvik vinbaren malbeck på istedgade, bara pumpade tråkiga safter från nya världen.
missa inte butiken kbvin.dk, A P de Villanes bourgogner finns där inne. men sssch, säg det inte till nån

8:55 fm  
Anonymous Anonym sade...

http://www.kbvin.com/kategori.php?itemId=271&kategoriId=30

9:09 fm  
Anonymous Anonym sade...

druckit champagne och pratat med roliga människor idag. måste namespamma lite nu, tråkar det ut er så ignorera följande: mattias dahlgren - om hur man hittar och får plats med 13 kockar till grand, och om favoritsnus. med b fritiofsson om sangiovese. med lph om kbh och framtiden. med några spanjorer om 'espesso' (håll utkik!). med oaxenagnetha om mexiko. med nån tramsig men uppenbarligen kåt tjej från sturplan.se, om ingenting särskilt. med söt butiksföreståndarinna om solglajjor o vitmålade jeans. med p-a i sanseb om konferensen, heston och gamle gubben arzak. med jeff om ostron, som jag INTE vill ha citron i. med emil om t-n. och gastronomi i allmänhet med alla. och skakat tass med ferran. just det, adriá.
förlåt.ber om ursäkt.ska inte göra så här igen.jag lovar.ångest nu för att jag spammade.bigup bonneg,bäst matsite i stan. over and out----

8:42 em  
Blogger Unknown sade...

Haha. Bara kul att läsa!x Börjar att ana vem som döljer sig bakom det söta aliaset. Tryin' to steal my thunder. Vem stod för maten på WG- galan? Såg Vendel nöjd ut? Är du full? Skriver lite om WG, kolla Dyngan.se imorgon!

8:49 em  
Anonymous Anonym sade...

grand poobah ska iaf vara jävligt nöjd. I övrigt keine kommentar. kan inte, tyvärr. väl mött igen nästa år. over.and.out----

9:29 em  

Skicka en kommentar

<< Home