måndag, mars 13, 2006

Räkfond

Långhelg. En kulinarisk långhelg. Utmattad, utvilad och utkrigad. Inledde förra veckan med att glatt förlänga mitt Treabonnemang för en ny telefon/kamera. Rapporterar helgen med bilder och bylines hellre än recept och metaforer. Det skall i framtiden kombineras bättre men jämvikten är för tillfället rubbad.



Inledde helgen med att göra en lax- och räkpasta på egen fond. En egen fisk eller räkfond är bland det mest tacksamma jobb man göra. Fonden kan göra grunden till den godaste pastan, risotton, soppan eller grytan ni någonsin lagat. Jag hade köpt färska räkor och min sambo hade köpt vitt vin, möjligheterna är oändliga, nästintill ångestskapande... Räkor skalades snabbt, vinet öppnades ännu snabbare på grund av skruvkorken (känns fel, väldigt fel) och löken, stjälksellerin och vitlök hackades i lagom takt (knivar inblandade).


Jag var rädd för att räkskalen och det vita torra vinet skulle bilda en alldeles för frän, sur smak. Att det skulle smaka som en grogg på havsvatten och vinäger så jag adderade stjäkselleri och gullök för sötma och balans. Genidrag. Schtekte på allting med en halv butelj vitt och lät det reduceras ner för att sedan silas i ungefär 30 minuter. Sen kan man göra precis vad man vill med den.



Jag valde att schteka upp tärnad lax, klippa i ett halvt knippe dill och lägga i räkorna precis på slutet och servera till fullkornspasta (hypen kommer mättas men visst fan är det gott).


Etiketter:

3 Kommentarer:

Anonymous Anonym sade...

"känns fel, väldigt fel"... jeez. du vet att du kommer få ångra dig va? även de bästa och billiga flaskor zinfalndel har skruvkork!

10:38 em  
Blogger Unknown sade...

Anon:
Hehe, du var lite för snabb där. Jag skrev att det kändes fel, inte att det smakade fel.

10:48 fm  
Anonymous Anonym sade...

Sant som det är sagt gällande skruvkork... Alla de stora vinproducenterna kommer att övergå till skruvkork - Påverkar inte vinet ett smack.. Påverkar dock miljön till det bättre :)

4:25 em  

Skicka en kommentar

<< Home