måndag, februari 20, 2006

Quorn och Spenatpaj med Rosépeppar&Koriander


I fredags var jag bjuden på Tårt TP hos min lägenhetskompis flickvän i Malmoe. Alla skulle ta med sig varsin paj och idén var att vi skulle spela med dem istället, när man svarade rätt på en kulturfråga skulle man få en bit chokladtårta och när man svarade rätt på en naturvetenskapsfråga skulle man få en pizzabit etc.

Jag gick hela dagen och ville göra allt annat än en paj, då alla recept jag hittade var oerhört svenniga: spenat & fetaostpaj, ädelost & broccolipaj och diverse saker med tråkig äggstamning, så hade jag noll inspiration. Jag var dock extremt sugen på spenat men ville ha en annorlunda smak.


Jag schtekte upp klyftad rödlök, skivad vitlök, Quornbitar och kryddade med en halv burk rosépeppar och en halv burk koriander. På slutet vände jag en burk naturell keso upp och ner över stekpannan och stekte bort den värsta vätskan. Jag toppade med riven västerbottenost och körde i ungen tills det började bli riktigt brunt. Pajen blev faktiskt god och smakade annorlunda, det var flera som inte riktigt kunde placera kryddningen vilket jag gillade. Till kvällen drack vi en flaska Mezzacorona Marzemino från 2004, ett riktigt gott fruktigt italienskt vin, smakade mycket och luktade otroligt gott. Satt och sniffade på det tills folk undrade om jag försökte suga upp något från botten av glaset med min näsa. Vinet passade även till både brieost och hallonpaj men rekommenderas inte till chokladtårta då mörk choklad tar lite död på bärsmakerna i vinet. Som att dricka Pepsi till gulasch.

Mycket, mycket trevlig kväll, tyvärr tog det väldigt lång tid innan vissa fick mat så till slut var vi tvungna att släppa pajerna lösa. Detta berodde mer på faktumet att vi spelade genusupplagan av Trivial Pursuit (ingen vet vad man menar med genus) som hade mycket underliga frågor. "Vad vägde Mike Tyson när han var arton?" eller "Vilka visade snopparna på omslaget till sin skiva 'Till Umeå'?".

Trés Bonne Guerre

Etiketter:

1 Kommentarer:

Blogger varanen sade...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

11:04 fm  

Skicka en kommentar

<< Home