tisdag, februari 28, 2006

Nyårsmenyn/ Förrätten

Nu har jag lagat för lite anmärkningsvärd, eller som Carolina skulle kalla det: provokativ mat på senaste så nu ger jag mig på del ett i nyårsmeny summeringen. Det går nog fett bra då menyn inte är det minsta säsongsanpassad. Jag skulle snarare hävda att den gör sig bättre på sommaren. Först hade jag gått och spånat på att göra en parmesansoppa till förrätt men då jag inte fann några recept på detta eller hade pengarna till att köpa tillräckliga mängder med parmesan för att kunna experimentera mig fram så fick jag tänka om. På annandagen var vi sedvanligt och åt mat hos min morbor och moster, det brukar bli lax eller revbensspjäll men efter popular demand blev det sushi. Min moster är ifrån Japan så det är inte så märkligt som det låter, och rå fisk hör julhelgen till.
Hur som haver barnen kär, det mest strålande som serverades på middagen var grönsakstempura. Tempura är en japansk typ av frityrsmet som man kan fritera det mesta i men det traditionella är jätteräkor. Eftersom jag mer eller mindre ensam skulle laga mat åt åtta personer så var jag tvungen att anpassa svårighetsgraden på måltiden något och tempura blev perfekt. Det går att köpa tempuramix i butik vid asienhyllan med alla drakar, kinesiska tecken och bambuskott men det är ännu godare att göra egen. Ta 2 äggulor, 2-3 dl öl (jag hällde i en burk grön Tuborg) och ca. 2 dl mjöl och vispa samman. Doppa diverse grönsaker, här valde jag broccoli, morötter och grön sparris, i smeten och fritera i 180 grader. Jag förfriterade en gång innan så att det skulle gå snabbare att göra till middagen och det gick mycket bra. Till det serverade jag en kall yoghurtdip med färsk riven ingefära, färsk koriander, citroncest och muskotnöt.

Vi delade en magnumbutelj Pol Roger Brut Réserve till maten och fan vad gott det var till tempuran. Torrheten, nästintill strävheten var underbar med den syrliga yoghurtdippen och de söta mjuka, ljumma grönsakerna. Känner nu i efterhand att jag måste testa att göra tempura igen och då ska jag testa att ha stött rosépeppar och spiskummin i frityrsmeten så att grönsakerna för sig får mer smak, undrar om det funkar?

Etiketter: ,

1 Kommentarer:

Blogger frallan sade...

Ha! Äntligen något jag kan. En gång i tiden var jag stolt delägare i en fritös (du kan ju gissa om vi fick den av Gézas föräldrar) och då blev det en del friterade grönsaker. Och angående tempura-smet och kryddning så är den enda devisen: the sky is the limit. Ja, också så klart att det fortfarande är en smet och inte en torr kryddblanding när man experimenterat färdigt.

5:23 em  

Skicka en kommentar

<< Home