tisdag, februari 28, 2006

Förförra fredagen

Förförra fredagen var den sista dagen innan jag blev förkyld och kraftlös. Träffade I omedelbart efter min arbetsveckas slut och drack kaffe på Ritorno. Hon bjöd mig på en förförisk chokladtryffel pudrad med ordentligt bitter kakao. Den tycktes levitera någonstans mellan gräddighet och smörighet och lurade min kropp att choklad och kaffe är det den bäst behöver vid middagstid. Strax tog jag förnuftet till fånga, bröt upp med I och handlade vad jag egentligen behövde - vin och ost. Det blev en flaska Côtes-du-Rhône, en bit Tallegio, en bit kittad hård fransk getost och en bit Pecorino med tryffel. Efter att ha handlat ost med ett pris på 590 kronor kilot iförd päls kände jag ett visst storhetsvansinne och förundran över hur kvällen skulle komma att te sig.

Vi började med att dricka vin hemma hos A. Hon bjöd på en fantastisk flaska Shiraz, tror den var från Sydafrika men minns tyvärr inte vilken det var. Den var rund, smörig, så angenämt fruktig och givmild som bara unga viner blir när det finns en begynnande komplexitet, ett vitt och balanserat smakspann som harmoniserar väl och skapar enhetlighet. Varken jag, A eller H var särskilt frestade av osten efter varsin mastig middag och vi lät allt utom Pecorinon vila. Osten var brutal. Tryffeln fullkomlig osade och oljade rakt ut ur osten och dess förpackning. Shirazen blev överkörd på ett par minuter av det lilla onda i det vita pappret. Men så plockade A fram grissini och en söt italiensk vitvinsgelé, plötsligt kastade vi oss alla över det kvarvarande av Pecorinon och enades om att det var något alldeles extra. Smaken står utanför det mesta jag smakat tidigare, tillika en rättmätig språklig redogörelse.

Nästa vin blev en flaska Campo Ceni H tagit med sig. Jag vet inte om det var osten men lukten från vinet slog rakt emot mig på ett ytterst obehagligt vis. Det var som om jag ville fly mina sinnen emedan jag insöp doften. Kunde närmast relatera till de få gånger jag med gråten i halsen besökt torrdasset på mormors landställe. Ammoniak, tjernobylbjörnbär, avföring. Försökte hålla en god min i ett par sekunder men sen brast det. "Det är säkert korkskadat", sa någon. Det var inte aktuellt att låta sig stoppas av detta, inte den kvällen, och flaskan som faktiskt smakade bättre än den luktade gled ner snabbt då en väntade fest inte skulle ha öppet allt för länge till. "Vi tar Côtes-du-Rhônen på vägen", pressade H, vi avböjde vilket senare skulle visa sig lyckosamt.

Taxi till Norrmalmstorg och Bon-fest i samband med modeveckan. Tror jag såg en kvinna som var kortare än jag. Kastade smutsiga, giriga blickar mot Ebba Von Sydow, drack minst fem-sex glas vidriga glas vitt gratisvin och köade till en toalett i 30 minuter. Vi fick någon typ av vip-biljett till Spy Bar med fritt inträde förbi kön, inträde till vip-rummet och gratis drink. Drack drink i vita rummet, upptäckte att en bekant var bartender och fick en drink till. Efter detta minns jag ingenting men enligt H försvann jag för att sedan bli upptäckt i en fönsterkarm där jag "såg väldigt trött ut". Uppenbarligen inte tröttare att på vägen hem försökt snatta en tonfiskmacka på 7/11 genom att en meter från en vakt vrålat "TÄCK MIG!" till A och H samtidigt jag misslyckades med att stoppa smörgåsen innanför västen. Av detta har jag heller inga minnen.

Vaknade upp i en säng hemma hos A och visste inte var jag befann mig. Fann A och H i samma säng. A sa "jag förstår inte att du ens fick av dig kläderna igår innan du somnade".

Nästa inlägg kommer handla mer om vin och mindre om att gå förbi köer, jag lovar. Men erinra er detta, Onore skapar, jag förstör!

2 Kommentarer:

Blogger Carl-Oskar Linné sade...

haha, gottfried, gottfried jag vet inte vem du är, gottfried, men du är bra rolig!

-calle

3:18 em  
Blogger Unknown sade...

Genialt. Har väntat på att du skulle komma igång och ge bloggen en udd...det krävs två svärd för ett bra krig och nu behövs de bara slipas.

11:46 fm  

Skicka en kommentar

<< Home