tisdag, februari 14, 2006

Kronärtskocka med dragon&citronsmör



Har en bekant som brukade (tror att han har utvecklat sitt koncept nu) laga kronärtskocka till dambesök för att, jag vet inte, impa på dem? Jag tror inte alls på en kronärtskockas funktion som afrodisiakum. För det första är det en tistel, för det andra är det inte särskilt erotiskt att sitta och sulta på blad inför varandra. Kanske matade han sina dejtar. Förhoppningsvis inte.

Jag fick en kronärtskocka istället för blombukett häromdagen, där fanns onekligen lite romantik, inslagen i papper, förväntade mig fattiga holländska ICA tulpaner, men fick istället en ljuvlig tistel. Igår kokade jag den, i en för liten kastrull, fick stå och snurra på den som om det vore en spädgris över glödande kol i södra Spanien. Jag rörde ihop ett smör på färsk dragon, salt och citroncest och klickade på över kockan tills jag blev rädd att bli påkommen. Smöret smalt och rann ner sakta och smärtfritt längs bladen mot hjärtat. Kände på första bladet att det saknades något så jag pressade över lite citron, märktes direkt. Avnjöt den till internetpoker och The Knifes nya skiva.

Det klockrena med kronärtskocka, i impningssyfte, är att det är fruktansvärt lätt att göra. Det är dekadent och nästintill omöjligt att få överkokt. Tror att man kan göra smör på många av de färska örterna som serveras i kruka på ICA, koriander är väl inte att rekommendera men däremot timjan, basilika eller kanske citronmeliss. Jag måste hävda att poker är det säkraste kortet till måltiden har inte testat keno, tips eller patiens men har svårt att tro att det funkar med citronen.


Etiketter:

1 Kommentarer:

Blogger Lorenzo Petersson sade...

Poker fungerar utmärkt!
Jag kan tänka mig att ett parti enmansbridge är inte helt i olag med citronen även om smaken kan bli lite fadd, risken finns men är inte nödvändig.

7:36 em  

Skicka en kommentar

<< Home