lördag, mars 17, 2007

Mastercard

Caféhopping en solig lördag. Allt går bra, köper Belle's Pannkaksmix och maple syrup på Grey's, besöker Solde för första gången, har hört mycket gott om stället. Dricker en god macchiato, äter en schysst baguette med lufttorkat lammkött, lite kontrastlös men den räddas av priset och it's all good. Går till kassan och försöker smita in bland det trendiga familjära klientelet för att betala. Nu går det fel någonstans hos killen bakom betongdisken, det slinter helt. När jag frågar om de tar kort så väljer han efter en halv sekunds övervägande att svara "Ja!" och kör en pantomimsketch där han fotograferar mig med ett underfundigt leende. Det leendet skapar inte den inre glädje han kanske ville skapa i mig utan jag blir oerhört provocerad. Kvinnan som sitter på barstolen framför mig ser mitt skinande ursinne och är snabb med att ge mig direktioner till närmaste bankomat. Martin räddar mig med kontanter och jag vänder mig om och går ut. Jag har en vilja att jävlas med människan bakom disken resten av hans liv, en absurt oproportionelig hämnd. Senare när vi sitter på SMAK på Konsthallen, disträa och sockerchockade, börjar jag att tänka på den mimande latteartisten igen, jag föreställer mig hur jag skickar fotografin på hans barn på dagis hem till honom och skrattar högt inombords. Gustaf och Martin ser oroade ut.

Etiketter:

8 Kommentarer:

Anonymous Anonym sade...

Ah, de på Solde som brukar vara så trevliga.

Alfred, kolla din Myspace...

11:03 em  
Anonymous Anonym sade...

Äh, ett skämt ska man kunna ta. Det kan alla vi andra gäster på Solde. Har man ingen humor kan man gå till Espresso house eller kanske till Nesta.

Om jag ska gissa på vem baristan som "tog ett foto" var så gissar jag på Jonas.

10:00 em  
Anonymous Anonym sade...

Det känns inte riktigt som Brines stil att göra så, men för att vara lite vågad ligger mitt bud på Jens Brine. Synd att jag inte fick uppleva scenariot själv.

4:54 em  
Blogger Martin sade...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

11:55 em  
Anonymous Anonym sade...

Det var ju tusan vad lätt det kan vara att få en dålig dag nu för tiden.

Jag tror att Stenqvist är rätt man på spåren...

10:54 fm  
Anonymous Anonym sade...

vinintereserade klubbkids måste vara värsta sorten...

11:12 fm  
Anonymous Anonym sade...

"Vininstresserade klubbkids"; dämpa dig!

Se självdistansen och ironin i inlägget.

3:53 em  
Anonymous Anonym sade...

och se för fan till att stava rätt. pöbeln alltså...

8:45 em  

Skicka en kommentar

<< Home