tisdag, april 11, 2006

Berlin

När jag kommer hem ifrån resor och skall skriva och berätta om det, så blir jag alltid mer inspirerad av hemkomsten. Att skriva om återkomst till vardag och sin lägenhet och allt därtill. Sen räcker det med att man tittar igenom bilderna från resan så börjar man minnas och kännas sig nostalgisk över vad som hände för 32 timmar sedan. På tal om bra krig så var jag tvungen att åka till Berlin över helgen.


Har precis avnjutit en födelsedagsmiddag i min lägenhet tillagad av Johanna och Jonas, hade beställt Flygande Jakob och någonting med mandelmassa till efterrätt precis innan jag åkte. Jag fick årets första jordgubbar med vispgrädde med riven mandelmassa och limecest till efterrätt. Det var mycket gott, serverat i perfekt mängd i en liten kopp, somriga klassiska kontraster som jordgubbar, lime och vispgrädde förgylldes av gyllene spån av mandelmassa . Flygande Jakob har jag inte ätit sedan någon födelsedag för många år sedan, kanske var det tio jag fyllde. Pålitlig rätt som bygger på den perfekta kombinationen grädde, jordnötter, chilisås, banan och bacon (hade självklart BakeOs).
I Berlin verkar 12 euro vara praxis, doxan, det under ytan bestämda priset för en middag för en person. Alla notor vi plockade landade på ungefär den summan, oavsett om vi drack öl, cocktails eller rödvin till maten eller om vi delade på en rätt eller tog varsin. På en italiensk kaffebar åt vi en fantastisk dessert till våra dubbla espressos. Det är otacksamt för en gräddbasserad dessert att komma in ett par timmar efter ett besök på en indisk restaurang. Mitt misstag, man tittar inte på Änglagård - Andra sommaren efter Tre Solar. Tårtan vi åt byggde i alla fall på en sockerkaksbotten med lite citron och mandel i, Ris á la Malta och björnbär på toppen. Måste göras om hemma som avslutning på en bättre komponerad måltid.

Åt även en respektabel och välbalanserad Hallontarte på min födelsedag. Smakade som den ser ut. Tårtan hade en diameter på två decimeter. Det kändes.


Berlin var inspirerande, den yttersta hypen av staden har väl passerat men det kändes ändå som att jag lyckades lära känna ett eget Berlin under de fyra dagarna jag var där. Kulinariskt sätt har resan varit lyckad, ätit indiskt tre dagar av fyra och sushi på min födelsedag. Resans kryddor har varit sol, mynta och pumpafrön. Det största kulinariska minnet kommer att vara deta grova rågbröd vi åt till frukost en dag som var helt täckt av pumpafrön och någon lagrad ost. Har aldrig kallat en fralla för innovativ förut.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home