torsdag, april 13, 2006

Baguette med Tonfiskrisotto, spenat&körsbärstomater

Jag oroade mig i dagar innan resan till Berlin om hur det skulle gå med maten på bussen. Jag får lätt panik när jag är låst och inte har någon möjlighet att skaffa mat. Föreställer mig hur det kändes för grottmänniskorna när deras grottor snöat igen eller för de som lyssnade på Orson Wells berömda radioprogram och glömde ta med sig picknickkorg till bunkern. Jag grunnade därför på matsäcksmenyer under hela veckan och försökte komma på praktiska alternativ till fyllda baguetter men det är svårt. Till slut blev det en kompromiss, risotton jag ville göra fick helt enkelt placeras i baguetter tillsammans med bladspenat och tomater. Ordentligt med svartpeppar, 2 Brämhults jordgubbssmoothies och 2 bananer senare var det bara korgen som fattades. Det blev en lila systemetkasse.

Gjorde den snabba risotton på fiskbuljong lite överblivet vitt vin och vände i en burk tonfisk på slutet. Tonfisken binder väldigt bra så man kan hoppa över parmesanosten och smöret. Det gör risotton fräschare och bra till matsäck då matsäckens uppgift enligt mig är att ge energi och inte trötta. ICA Malmborgs i Lund har flera baguettealternativ till min stora glädje, de har en Bordeauxvariant som är grov och stor, kostar 17 kronor styck och mäter en meter, 1 sådan fylld med risotto räcker till 2 personer, 2 måltider. Det enda som saknades var en välkyld Tuborg Grön, istället fick det bli vatten.

Etiketter:

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home