tisdag, januari 01, 2008

Nyårsdagsläsning

Sydsvenskan publicerar en artikelserie om matkultur, "det finns en mängd moraliska, miljömässiga och mytologiska faktorer vi måste förhålla oss till innan middagen står på bordet." Första artikeln om "ålamörkret" är väl läsvärd och följer på snacket om glasål, ålyngel eller anguras som jag stött på under de sista dagarna av december, Mattias berättade om en upplevelse i San Sebastián som en erfarenhet han var relativt likgiltig inför.

Köttsnacket är väldigt bra och det är en problematik i det som jag lever fullt ut som ex-veg, bindel för ögonen i utbyte mot marmorerat kött, men samma moraliska inkonsekvens finns i alla instanser av vårat levande som människor av väst.

Den senast publicerade frågeställningen är skriven av Annina Rabe, som står bakom årets näst bästa blogg men den här iaktagelsen tror jag hon snott från Jonas Hallberg under Spanarnas formtopp -95. Sociala markörer är vida diskuterade utifrån klassperspektiv, men det intressanta är väl vägarna för progressivitet? Årets klubb håller hon som sin Råbiffsklubb och jag tror inte det är rätt väg, om hon nu vill avdramatisera vinets roll som, oftast manlig, hävdelsepistol det vill säga.

De nästkommande artiklarna skall bli intressanta att läsa, 4 to go, men den kvarlämnade insikten är hur förbannat bra Taffel.se verkligen är som för de här diskussionerna varje dag med alltid utmärkta Lisa Förare- Winbladh i bräschen.

De borgerliga fem rätter som presenterades igår var kanske ambitiösa, vissa var bra och vissa träffade inte riktigt balansen mellan sött och surt, snyggt och fult. Jordärtskockskrämen gjorde den halstrade pilgrimsmusslan väldigt blek men pytten som gjordes på resterna av kronhjorten idag var fantastisk. Med riven pepparrott och Worcestershire sauce. Äggula på och en Nils Oscar God Lager till. Snart bakiscrème brûlée...

Tillycka med det nya!

Etiketter:

3 Kommentarer:

Blogger Lisa sade...

Åh, tack! Uppskattningen är helt och hållet ömsesidig. Hoppas att ni vill gästblogga hos os under året.



Gott nytt år!

6:55 em  
Blogger Annina sade...

Hej hej, tack för uppskattningen, men jag vill bara påpeka att jag aldrig hört det Spanarna du refererar till - jag hör över huvudtaget ganska sällan på Spanarna. Uppdraget från Sydsvenskan löd: "Skriv om mat ur ett klassperspektiv". Så det gjorde jag. Allt gott och god fortsättning, Annina Rabe

10:47 fm  
Blogger Unknown sade...

Lisa: Det skulle vara den största äran!

Annina: Hej! Ser alltid fram emot att läsa det du skriver. Jag menade inte att anklaga dig för plagiarism, bara att, kanske lite tarvligt, uttrycka att din iakttagelse inte kändes särskilt originell eller aktuell. Men i övrigt så utförde du ditt uppdrag väl!

God fortsättning!

12:08 em  

Skicka en kommentar

<< Home