måndag, november 12, 2007

British Ale

Min bästa återupptäckt med de brittiska öarna är ölet. Det kylda, så lätt kolsyrade, mättande med ett äggvitetjockt skum som vilar, underbara ölet. På ovanvåningen av John Snow i Soho, har de billigt och väldigt bra öl som matchar de fantastiska tapeterna signerade det värsta stycket art nouveau jag någonsin låtit bevittna min berusning. Den belgiska ölimportören Quaff's på Spitalfields Market nära Brick Lane har Duchesse de Bourgogne och Westmalle, små mörkt insjöbruna buteljer med tyglade syror och dämpad fruktighet. Hösten har för övrigt varit den vackraste någonsin här, den verkar aldrig ta slut. Hamburgare och ostron är nog det jag ätit mest sen jag flyttade hit, efter lökbagels. Litteraturen den här hösten har varit den bästa någonsin, pendlandet frigör tid jag aldrig haft för avkoppling innan, så det blir kapitel varje dag. Läser mycket metropolspeglande prosa för att acklimatisera mig på bästa sätt, men det genererar hellre än längtan efter Paris eller New York. Hoppas att ni mår bra.

Etiketter: ,

2 Kommentarer:

Blogger - sade...

Om det är belgisk öl du vill ha (vilket du så klart vill!) så kan jag rekommendera Utobeer som har ett stånd helt fyllt med belgisk öl vid Borough Market varje fredag och lördag. Och när du ändå är där så borde du besöka puben The Market Porter som utnämndes till londons bästa pub 2005.

7:03 fm  
Blogger Unknown sade...

Det ar vad jag helst villa ha, ja. Tack for tipset! Skam att jag inte hunnit besoka Borough Market, men pa lordag har jag ingen ursakt!

12:02 em  

Skicka en kommentar

<< Home