söndag, oktober 14, 2007

Sunday Times

Har svårt för att skriva här, bloggen känns så starkt förknippad med det kreativa uttryck jag behövde i Malmö. Nu när både min utbildning och mitt jobb kräver kreativitet av mig som en samlad dagisklass så blir det bra kriget snarare ett ångestmoment än en flykt.

Men söndagarna här inspirerar fortfarande, de är för fina, livsgivande, religiöst understrukna i kalendern, för att jag inte skall få ivern till att skriva till den som någon gång läsa det. Varje söndag i Queen's Park har bringat ett lysrörsvitt solljus som kontrasterar höstlöven i metaforhämmande nyanser. Kvicksilvret har vilat vid 17 ljumna grader och en lätt marinblå ullkavaj med uppvikt krage, har målat in mig som en naturlig del av tavlan.

På söndagsmorgonen läser jag de sista delarna av Financial Times helgbilaga som inhandlats på lördagen till frukost. Energin tar mig till hörnet av gatan där jag köper The Sunday Times som väger uppåt 2 kilohekto. Financial Times för dess fantastiska reportage och The Sunday Times för A.A Gill vars storhet jag börjar greppa. Har hittat till läsandet igen, det är mer stimulerande än skrivandet, just nu Down and Out in Paris and London. Jake's på hörnet till Salusbury Road har blivit en frukostfavorit, i fredags med Calle för en av de mest dräpande måltiderna i mitt liv som förde med sig en värre bakfylla en den jag hade innan och idag med Agnes för Eggs Benedict.

Idag gick vi till en Farmer's Market som ligger 3 minuter från huset, råvarorna är inte haktappande, spetskål finns i Sverige också, men de raffinerade produkterna gjorde mig knäsvag. Köpte ett bröd som doftade av alla sina sädesslag, fudge på getmjölk som var så distinkt i sin getsmak och så mild i sin sötma och ett lokalt kärnat, osaltat smör som är det godaste fettet jag ätit norr om Normandie. Funderar på att försöka mig på att göra en chokladkaka med chèvre.

Lagade soppa med Ia. Brässerade potatis, rödlök och färsk spenat i vitt vin och grönsaksbuljong. Stekte pancetta, hällde av fettet i soppan och blandade fläsket med hackad mandel och hyvlad parmesan som ett strössel. Otroligt simpelt men så fina konsistenser, god fond och fint fett. God fond, och fint fett...

Etiketter: , , ,

3 Kommentarer:

Blogger Olle sade...

Down and Out in Paris and London är galet bra!

Inte avrit på Borough Market än? Och inte Bread and Wine?!!

11:55 fm  
Blogger Unknown sade...

AHH! Nu har det varit så mycket jobb och skola, på lördag blir det Yauatcha och på söndag St John Bread and Wine...kulinarisk helg av stora mått.

6:43 em  
Blogger Olle sade...

Yauatcha ska vara helt galet bra. Hann aldrig besöka det, men mr Jeremy Lee brukade prata gott om det!

12:35 fm  

Skicka en kommentar

<< Home