tisdag, september 25, 2007

25th hour

Innan jag börjar skildra livet, som så många levt och restaurangerna, som så många skrivit under notor på, så ger jag en kort rapport från de sista veckorna i Malmö.

- Yukai, Bong gav Bergsgatan- Japan 4/5 , jag fick kväljningar av den skämda laxen och den varma tonfisken. Sushin var under all kritik och det var nog sista gången jag försöker att äta det i Sverige.

- Pimms Krog i Västra Hamnen. Kanske det sämsta jag ätit i Malmö, men ändå billigt så testa själva, inget är dåligt tillagat, inget i sig är särskilt dåligt, men de kombinerar 100 komponenter utan tydligt mål. De kastar in en medicinboll, en fotboll, tre badmintonrackets och en lacrossehåv i hockeyrinken och hoppas på att någon skall lyckas göra mål med någonting, någonstans.

- Lunch på Atmosfär. Bland det mest prisvärda jag erfarit i södra Sverige. 105 kronor för en fantastisk måltid, ambitionsnivån stämde med kockens skills och den lilla Agnelottin med anklever i kalvbuljong som förrätt var magnifik. Oxbringa med Rotmos och Senap till huvudrätt. Champagne följt av en Armangac gjorde min sista torsdag i Sverige till ett lulligt äventyr på Regementsgatan.

- Brösarps Gästgifveri med mamma och Mina. Det mest prisvärda jag ätit i Skåne. Fantastisk personal, ambitiös och mycket bra mat, 3 väldigt bra variationer på Sill och Tuppterrin till förrätter. Lammgryta med en mastig potatiskaka till huvudrätt, och till sist Crème Caramel. Jag sneglade hela tiden mot Ålagillet till vänster om oss i den fyllda restaurangen. 9 variationer av havsorm kom i omgångar till ett gäng tappra Österlenskrigare, deras fårade ansikten slipade av vindarna från Haväng och klara röster som trots demens kom ihåg varje snapsvisa. 795:- för övernattning, tvårätters middag och en frukost med 5 sorters italienskt kallskuret.

- Bistro Boheme i Köpenhamn, good french, läs recension i Nöjesguiden på fredag.

Etiketter:

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home