onsdag, juni 06, 2007

Lunch på Vendel at Sturehof

I tisdags var jag på Vendel at Sturehof med Martin och Mina och åt lunch. Varma, malplacerade kvalmiga julivindar drog fram längs Adelgatan ett stenkast från mitt jobb. Lunch på linneduk och smör på granitplatta, man unnar sig onekligen och det var en riktigt intressant upplevelse. Det går inte att döma en restaurang efter lunchen och sannerligen inte Vendel at Sturehof. Man får kanske en känsla, smak av hur rätter kan uppenbara sig sex timmar senare under en avsmakningsmeny, man använder frottéhanddukarna på toaletten men man ser inte sitt mätta lyriska jag i spegeln.

Ambitionerna märks framförallt i uppläggningen och servicen. Jag beställde veckans husmanskost, den Konjaksgravad laxen med dill & äpplestuvad potatis men innan det fick vi in en sallad, gjord på gula tomater från Ingelstorp. Belugalinser, curryrostat ris och och delikat blomkål krigade tomaterna tillsammans med syrad grädde. Mycket fin lax men för det priset, 175 kronor, bara godkänt. Uppläggningen var kreativ, jag är oerhört svag för små svartpepparhögar på tallriken och de små tårtbitarna av citron vittnade om tanke. Potatisens tillagning avslutades vid bordet i små Le Creusetkastruller som Anders Vendel måste ha knyckt från Lånarna. Den söta laxen ackompanjerades av en habil senapssås som kunde haft lite mer sting och en större bit lätt urvattnad gurka som snarare skapade en konsistensbrytning än smakupplevelse.

Det saknades något som fick mig att yppigt gestikulera mitt nöje till den strame hovmästaren. Den dubbla espresson ringde in på 40 kronor och där känner jag mig lurad, varför inte ta betalt för den välkomponerade salladen istället?
Det är ytterst tveksamt att recensera en restaurang efter lunchen, om det inte är en lunchrestaurang likt Smak på Konsthallen. Men lunchen kan jag onekligen bedöma och det var med sällskap riktigt trevligt trots att kortet drogs trögt efter kaffet. Jag äter av princip inte lunch ute, på en vecka har man nästan sparat ihop till en random avsmakningsmeny och det är sällan du får något du inte kunde lagat bättre till din lunchlåda, i så fall på Adelgatan men då ska man ha pengar att slänga.

Etiketter:

2 Kommentarer:

Anonymous Anonym sade...

Håller med om att lunchen på Vendel möjligen inte är så prisvärd som man hade kunnat förvänta sig.

Tycker också att den überkorrekta servicen blir lite kvävande just på lunchen. Kvällstid är det en annan femma dock.

2:57 em  
Blogger Unknown sade...

Ja verkligen, även fast killen är lite charmig i sitt gravallvar. Har du varit där kvällstid? Is it good?

3:26 em  

Skicka en kommentar

<< Home