onsdag, maj 23, 2007

Skaldekonst


Jag har suttit i ett par timmar och brottats med diktande, dikter och förbannad lögn. Har just nu en poesiworkshop på en kurs jag läser och läraren är en formalist, han motsätter sig mer eller mindre modernismen (!) och har begeistrat fått oss att skriva dikter på versmått och rim. Jag blev nöjd med min fria vers (Nas på roséchampagne) och jag slapp den jambiska hexametern genom att få spökskriven haiku men fann mig själv ändå två timmar senare stirrandes på min spritflaska. Kunde jag få mer inspiration ur flaskan utan att dricka mer? Avantgarde som jag är, så gjorde jag en dikt av flaskans etikett, utan vett och utan omskrivningar. Väntas bara att jag får godkänt:

Old Trinidad Rum, bottled 2002,
originally distilled at Caroni Distillery 1996.
Produced from sugar cane
for well over 300 years.
A single rum rich in natural aromas
after several years’ storage.
This rum has now acquired
a distinctive quality and flavor.
The secret treasures of the Caribbean,
the epitome of some islands.

Etiketter: ,

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home