söndag, juni 03, 2007

Kitch lit

Med tanke på det freak jag framställs som ("Dagen planeras utifrån frukost, lunch och middag. Inget får gå fel.") så kan man undra varför min bokhylla är så fattig på matlitteratur. Jag läste Food Noir av Kallentoft på ett tåg för ett par år sedan och jag har det eminenta diktverket 81 lättlagade recept för nybörjare där Perec undersöker receptkonsten som litterär genre. Boken är bunden samman med en kärleksfull satir över fransk kokkonst av Harry Mathews; Lantlig kokkonst från centrala Frankrike: rostad urbenad rullad fylld lammbog. Utgåvan är värd att köpa bara för dess fantastiska bindning. Jag läste klassikern Vadå Vegan? vid fjorton års ålder och den förändrade mig likt Alkemisten omvände Agneta Sjödin. Men sen har inte så mycket trängts in på området bland bokryggarna i min hylla förens igår då jag sju år försent köpte Kitchen Confidential av Anthony Bourdain, har läst så mycket referenser till den att jag knappt kännt lust att läsa baksidan förut. Jag måste läsa Hett av Bill Buford, men jag väntar tills den kommer in igen på engelska för att träna köksglosor inför London.

Problematiserandet av köket kanske inte har varit möjligt förens vi släpptes in i det och det känns som om jag fortfarande försöker att formulera frågan; hur hamnade mannen där? Får se om jag efter att ha plöjt denna grund till en kitch litterär kanon om jag vunnit insikt.

Etiketter:

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home