söndag, maj 04, 2008

Sunday times

När jag flyttar från London (det är ingen stad man åldras i) så kommer söndagarna vara de dagar jag kommer ihåg starkast. När jag vaknar, går upp längs Lonsdale Road och möter barnvagnar och hipstermorsor med inplastade Sunday Times under armarna. Jag tänker på A.A Gills recension i Stylebilagen. Giles Corens fyndiga snobbighet och passerar brunchande kreativa på väg till Queen's Park. Jag springer mina 3 varv, upp bland nässlorna och väntar andra andningen lugna mina steg, känner åskan i luften och lägger mig utmattad en stund i gräset. Ekorrar närmar sig mig, cirkulerar som gamar kring mitt utmattade lik och jag tänker på när jag åt en av deras vänner på St. John Bread & Wine för att par veckor sedan. Tonfisk som Benedetto liknade det vid.

Sen går jag till Farmer's Market där jag fått mina favoriter. Köper ett bröd hos mannen som kan komma från Frankrike, Italien eller England, han talar alla språk lika bra. Köper ofta tomater hos det unga paret, idag hade de gröna tigertomater på kvist. Köpte Tomat & Köttkorvar hos de organiska slaktarna som bär randiga förkläden och stråhattar och luktar på någon primör hos grönsaksståndet i det vänstra hörnet som de inte hade förra veckan.

Köper Financial Times Weekend, hoppas på att How To Spend It finns med varje vecka, fast jag vet att det är första söndagen i månaden. Hem, äter bröd, dricker kaffe på uteplatsen som blivit fin. Hinner precis frukost innan det varma regnet börjar dugga. Gör 15 armhävningar och duschar med vidöppet fönster.

Etiketter: , ,

1 Kommentarer:

Anonymous Anonym sade...

Det var utsokt tonfisk om du fragar mig. Ar i Visciano hemma hos Peppe, han halsar, Pietro halsar ocksa kanske ett eller tva snapp intensivare.. Imorgon smaller det, det vankas middag med familjen, jag vet att du kommer vara med mig i denna forestaende provning.

puss

8:02 em  

Skicka en kommentar

<< Home