lördag, oktober 18, 2008

Saturday

Bor numera en 20 minuters promenad från Borough Market, har turisthelvetena till trots mod att ta mig dit vid stängning på lördagar. Ett par stånd börjar skänka bort sina varor till halva priset och jag är först där med myntskrammel. Idag köpte jag 1 kg fläskchipolatas, 5 hg portabellos, 10 ostron, 5 citroner, 12 cannabisdoftande tomater och ett halvt kilo blandade örter, däribland 2 knippen vattenkrasse. Allt till priset av 15 pund. Det är vansinne, i Sverige går inte ens råvarorna att hitta på ett samlat ställe och hade det så inte till det priset. Nåväl att det är stängning och halva priset men det får man anta att man skulle göra på torghandeln i Sverige också. En obligatorisk runda inne på Neals Yard Dairys för att testa en cheddar Mattias tipsat om, Montgomery cheddar. Mycket fin, och väldigt dyr, men väl värd det, nästan provolonsk i sin attack men utan den normala nästan obekväma rivigheten. Fick med mig en hård opastoriserd getost som jag inte minns namnet på men som gjorde sig ypperligt med surdegsbröd och fikonkompott.

Etiketter:

3 Kommentarer:

Anonymous Anonym sade...

Broder, jag är djupt avundsjuk på att du bor så nära The Market. Här i Malmö är allt som vanligt, jag smugglar med mig ostar, smör och färska kycklingar i resväskan från antingen Irland, Spanien eller Italien för att kunna leva en dräglig tillvaro i hemmet. Särskilt smöret och kyllingarna här i Skåne gör mig besviken. Men, grönsakerna hos Snälla Tanten och tomatgangstern på M-torget håller faktiskt Boroughklass. Var Montgomeryn så dyr alltså?

2:19 em  
Blogger Olle sade...

Aha, Montgomey är ju ev mina absoluta favoritostar också!

Som sagt, svenskt smör är en katatrof, likaså grädden. Fast jag är besviken på grönsakerna också, inte så mycket på kvalteten på det vi odlar - utan vad vi odlar.

Varför ska våra svartrötter komma från holland när de är i säsong härhemma?

6:20 em  
Blogger Unknown sade...

Montgomeryn kostar ungefär tre gånger så mycket kilot som Västerbottenost men äts å andra sidan helst som små stavar med färska tomater och Poulaine och då känns varje tugga prisvärd. Det är verkligen ta mig fan vad svenska konsumenter avskyr mat? Det är i slutändan efterfrågan som styr utbud och det kan inte vara en konspiration, bara en av världens minst utvecklade matkulturer. U- land...

10:57 em  

Skicka en kommentar

<< Home