måndag, oktober 20, 2008

Böcker och resor


Böcker som har alla möjligheter att bilda en ny kokbokskanon släpps nu tätt. The Big Fat Duck Cookbook släpptes precis, likaså A Day at El Bulli och Alinea Book. I väntan på det svenska hoppet, Oaxens Julkokbok, så har jag beställt den nättare varianten, den mer Ryanairvänliga A Day at El Bulli. Den väger bara ett halvt kg medans Hestons epos lär väga hela 13 kg.

Lustigt nog så är det precis nyligen, i takt med lysande recensioner av både Jay Rayner och dubbel A Gill, som jag blivit riktigt sugen på att resa till Costa Brava och El Bulli. Innan har det inte lockat, att ta sitt kulinariska intresse till en dedikerad resa, men nu känns det som jag måste. Nu vill jag äntligen känna Dalís dhalior förvildas över min tunga. Om jag får det vill säga, jag har skickat 3 mail om möjlig reservation men tampas med 2 miljoner andra om 8 000 kuvert nästa säsong.

Jag har inte processat progressiv mat sedan Noma och nu överträffar lusten att förvånas behovet av att behagas. Är någon, vem som helst, på väg till London snart och är sugen på The Fat Duck så hör av dig (två månader i förväg så vi kan boka bord). Jag bjuder på taxin mellan tågstationen i Brey och restaurangen.

Etiketter:

1 Kommentarer:

Blogger Olle sade...

hmm, lockande. Men jag har alltid funnit el Bulli mer lokcande än Fat Duck.

The Complete Robuchon släpps också i veckorna!

11:41 em  

Skicka en kommentar

<< Home