torsdag, mars 13, 2008

Ignorans

I år förstår jag nog på riktigt hur viktig White Guide är för svensk matkultur, som dokumenterar trender och utvecklingar inom en kultur som så ofta föraktas. Jag vet inte om det är för oförstånd eller för att det är för dyrt som folk känner sig så märkligt hotade av fine dining i Sverige? Mattias Oscarsson på Sydsvenskan ställer sig sarkastiskt frågan: "Hur har någon, någonstans, kunnat undgå de 63-gradiga äggen?" Ja, är du intresserad av matlagning så har du faktiskt inte kunnat göra det, med Gourmetartiklar som experimenterat och restauranger som alla gjort sin version av det. Jag har gjort liknelsen tusen gånger till musik, är man musikintresserad så har man i år inte lyckats undgå, jag vet inte, Lykke Li? Men det är få redaktörer för svenska nöjestidningar som ojar sig över det; ”Ja, och hur låter då Lykke Li? Som musik.”

Andres Lokko flyttade till London för att hitta substans och återfinna ett värde i sin livslånga kärlek, popmusiken. Ni som känner er ensamma i Malmö om er kärlek till Bloom och Trappaner, ni som vet hur Michelinguiden fungerar hälsa på mig i London, här finns en ingrodd självklar matkultur som är lika naturlig som andra kulturella uttryck. Här förstår man att vissa experiment på stjärnkrogarna är jämförbart med haute couture inte prêt-à-porter, att de är mer en upplevelse, en exkursion i det okända, en trendsättare, som kommer att synas på krogar längre ner i prisklassen först om ett par år. Det är en kulturell handling av kreatörer som vill se vad man kan göra med ett ägg, likt hur modeskapare säsong efter säsong experimenterar med konceptet byxa.

Etiketter: ,

7 Kommentarer:

Blogger Unknown sade...

"äh, det verkar konstigt det där, var är min frysta lax med majonnäs?" attityden är kompakt bland skånska journalister alfred, jag är inte förvånad. vore kul att se samma attityd till musik-, klubb- och mode. "nää, det har inte kommit nåra bra plattor sen beatles och levis 501:or är ändå bäst, allt det där nya är bara konstigt och dållit, bäst att låta bli"

2:06 em  
Anonymous Anonym sade...

så? vad är dina hetaste tips i matväg i london just nu? om jag bara ska gå på, säg, tre ställen, vilka får jag inte missa?

4:35 em  
Blogger Unknown sade...

mattias: Det ar sorgligt, jag undrar om det ar for att manga lever i tron om att de ar matintresserade just for att de lagar mat, och sa far de sina illusioner krossade varje ar nar de laser om konstiga ingredienser och dyra menyer. Och darfor maste havda sitt intresse gentemot det. Jag kallar mig inte modeintresserad for att jag bar klader etc.

m: Banger and Bros pa Portabello Road, godaste varmkorven jag atit i mitt liv.
St. John Bread & Wine, gammalt sletet tips, men fortfarande absurt arligt och prisvart.
Galvin Bistro De Luxe sondagslunch, tre ratter for 15 pund. Bissart for den kvaliteten.

4:48 em  
Blogger Olle sade...

AMEN!

12:32 fm  
Anonymous Anonym sade...

Mitt första försök att kommentera inlägget verkade gå dåligt.

Oscarssons krönika är tramsig. Såklart. Men att jämföra matexperiment på hög nivå med dagstidningsjournalistik om musik eller mode tror jag kräver något mer drastiskt än Lykke Li. Trappaner är Antediluvian Rocking Horse eller möjligtvis Susan Philipsz och det kan vara lite svårsmält för "gemene man". Inget som normalt sett poängsätts med postryttare på nöjessidorna alltså. Lykke Li är väl på sin höjd... sushi? Lagom exotiskt för Bong, alltså. Även om de pliktskyldigt delar ut femmor till det som "ska" anses som bra.

Jag käkade på Bloom för någon månad sedan och det kändes faktiskt inte särskilt experimentiellt, snarare traditionellt. Tunga, hummer, långkokt oxsvans med råvaran (singular) i centrum. Trappaner är i mina ögon fortfarande bäst i Malmö på att skoja till det.

4:02 em  
Blogger Unknown sade...

såschefen: Kul att du är tillbaka! Jag jämförde inte Trappaner med Lykke Li, utan ägget. En hyllad allmängiltig trend. Jag menade att alla som är lagom intresserade av musik har hört henne eller läst något om henne det senaste året, som att alla matintresserade har läst om eller smakat tempererade ägg av någon sort.

1:16 fm  
Anonymous Anonym sade...

Tack, det känns bra att vara tillbaka här.

Jag missförstod din liknelse och trodde att du jämförde en artist med en kock när du jämförde ett fenomen med ett annat. Men jag tror även att jag sjabblade när jag ville få fram min egen poäng: Vissa trender/fenomen inom vissa kulturyttringar är så smala att få personer kan greppa dem. Själv tvärdissar jag gärna samtida konstnärer och avfärdar dem som skräp, men åker säkert på den bildliga rövknullningen flera gånger per år när deras tio år gamla arbete plagieras i reklam och annan mainstream-media. Åter annan konst jag dissar är förmodligen bara dålig eller omöjlig att översätta till ett kommersiellt kontext och försvinner alltså i glömska utom för de få insatta.

Detsamma gäller med krogar, kockar och maträtter. Alla recept har tillkommit genom nyfikna experiment, lyckosamma misstag och outr (alltså fyllematlagning). Vissa av de mer utstuderade anrättningarna tilltalar bara folk som kanske anses lätt nördiga när det gäller mat. Andra går att sälja till "den breda massan" och anammas så småningom på kvarterskrogar och liknande.

Alla kan informeras tillräckligt om djurhållning, grönsaksodling och hållbarhetstider för att inse att den nu rådande trenden med lokala, ekologiska råvaror inte är så dum. Däremot bör inte alla tvingas uppskatta Jackson Pollock, Manolo Blahnik eller öhh Snoddas även om alla kan inse att färger, tyger och instrument är bra att ha om man vill skapa vissa saker.

Dessutom - Lycke Li kan upplevas i avsedd konsumentkvalitet på Youtube. Det kan inte ett krämigt ägg.

12:31 fm  

Skicka en kommentar

<< Home